Motoryzacja Praca

Jak prowadzić warsztat samochodowy?

Jak prowadzić warsztat samochodowy?

Panująca pandemia koronawirusa spowodowała, że coraz więcej osób poszukuje alternatywnego źródła utrzymania. Upadające hotele, restauracje czy puby są znakiem, że już wkrótce dojdzie do wielu przetasowań w gospodarce narodowej. Wszystko wskazuje na to, że trend polegający na odchodzeniu od komunikacji publicznej na rzecz transportu indywidualnego będzie się tylko pogłębiał. Szansy upatrują w tym osoby chcące założyć swój własny warsztat samochodowy. Czy otwarcie warsztatu samochodowego to dobry pomysł? Jak prowadzić warsztat samochodowy? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadamy w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury. 

 

Warsztat samochodowy – dobry pomysł na biznes czy przeżytek? 

Już kilkanaście lat temu wielu ekspertów przewidywało, że już wkrótce warsztaty niezależne już wkrótce nie będą miały racji bytu. Nowe samochody bogate w elektronikę miały być „nie do naprawienia” dla przeciętnych mechaników. Dodatkowo, według prognoz, ludzie mieli na szeroką skalę rezygnować z samochodów na rzecz komunikacji publicznej, ewentualnie stawiać na carsharing. Panująca pandemia koronawirusa pokazała, ile warte były wszystkie te analizy. Ludzie coraz bardziej boją się podróżować środkami transportu zbiorowego. Stawiają na transport indywidualny, czyli głównie samochody. Nie ma się co dziwić. Podróże pociągami, autobusami czy tramwajami stwarzają ogromne zagrożenie dla zdrowia. Podróżując samodzielnie w ciepłym samochodzie nie narażamy się na ryzyko zarażenia. Z tego powodu pomysł na biznes polegający na otwarciu własnego warsztatu samochodowego wydaje się być absolutnym strzałem w dziesiątkę. Niepewna sytuacja ekonomiczno-gospodarcza powoduje dodatkowo, że mało kto decyduje się na zakup nowego samochodu z salonu. Na całym świecie statystyki pokazują jedno: sprzedaż nowych aut gwałtownie spada. Jest to uwarunkowane m.in. tym, że banki nie są skłonne do tego, by udzielać kredytów. Ponadto, potencjalni kredytobiorcy nie są pewni, czy w przyszłości będą uzyskiwać dochody na takim samym poziomie. Jednocześnie stale wzrasta zainteresowanie samochodami używanymi. Ponadto, ci, którzy już samochody mają, zakładają, że będą je eksploatować zdecydowanie dłużej niż sądzili wcześniej. Wszystkie te elementy powodują, że perspektywy dla właścicieli warsztatów samochodowych są naprawdę bardzo pozytywne. 

 

Zobacz również:

 

Nowy warsztat samochodowy – czy warto założyć taki biznes? 

Jak wygląda obecna sytuacja na rynku warsztatów samochodowych w Polsce? Czy jest jeszcze miejsce dla początkujących warsztatów, które chciałyby wybić się w tej konkurencyjnej branży? Statystyki pokazują, że w chwili obecnej w Polsce mamy przeszło 20 tysięcy warsztatów samochodowych. Są wśród nich takie, które narzekają na mały ruch, jednak są również i takie, do których ustawiają się długie kolejki, zaś klienci umawiają się nawet z miesięcznym wyprzedzeniem. Rynek usług motoryzacyjnych w ostatnich latach zmienia się naprawdę wszystko. W dalszym ciągu jest miejsce dla kolejnych nowych warsztatów samochodowych. Zanim otworzymy własny warsztat samochodowy, powinniśmy oczywiście ustalić pełną strategię. Należy dostosować ją do swoich kompetencji oraz możliwości, które mamy na danym rynku. W dużych miastach wielu właścicieli warsztatów samochodowych decyduje się na skoncentrowaniu tylko na określonej niszy. Niszą może być np. obsługa wyłącznie aut o pewnym rodzaju silnika lub od jednego, popularnego producenta. Z kolei serwisy prowadzone w małych miejscowościach powinny wykazywać się większą wszechstronnością. Niszowych pojazdów na rynku lokalnym jest po prostu za mało, aby stworzyć warsztat samochodowy o jasno określonej specjalizacji. 

 

Jak prowadzić warsztat samochodowy – najważniejsze porady i wskazówki 

Warto wiedzieć, że prowadzenie warsztatu samochodowego w Polsce nie wymaga uzyskania koncesji. Nie jest to działalność koncesjonowana. Osoby chcące założyć własny warsztat samochodowy nie muszą posiadać kierunkowego wykształcenia w tym zakresie. Wystarczy po prostu wiedza i właściwe kompetencje. Dla klientów nie ma większego znaczenia to, czy właściciel serwisu jest z wykształcenia inżynierem, czy polonistą. Najważniejsze jest to, aby znał się na swojej pracy i potrafił naprawiać samochody zgodnie ze sztuką oraz umiał wsłuchiwać się w potrzeby swoich klientów.
Obecny postęp technologiczny w dziedzinie motoryzacji powoduje, że wykształcenie kierunkowe otrzymane kilkadziesiąt lat wcześniej może być praktycznie bardzo mało przydatne. O wiele ważniejsze jest to, aby mechanik na bieżąco poszerzał swoją wiedzę, brał udział w branżowych szkoleniach, zdobywał certyfikaty. Bycie na bieżąco w tej branży jest naprawdę niezwykle istotne, dlatego każdy właściciel warsztatu samochodowego powinien mieć tę kwestię na uwadze. Należy jednak pamiętać także o tym, że prowadzenie warsztatu samochodowego to nie jest pomysł na biznes dla każdej chętnej osoby. Niezbędne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy i kompetencji. Bez motoryzacyjnej pasji taki biznes może nam się nie udać. Bardzo ważna jest także rzetelność oraz profesjonalne podejście do każdego klienta. 

Similar Posts